יום שישי, 26 ביוני 2009

זכיתי בפרס

לפני זמן מה, יותר מידי זמן. עבדתי על שאלה מאוד מענינת. היא קשרה בין פילוסופיה של המדע, מכניקת הקוונטים ומדעי המחשב. הטבע, על פי מכניקת הקוונטים מחשב כל הזמן כל מידי דברים מופלאים אשר לא ניתנים לסימולציה (בד"כ) על ידי מחשבים רגילים. אני מתכוון לכך שגם אם כל המחשבים בעולם יעבדו יחד אלף שנה, לא נראה שהם יצליחו לחשב דברים שהטבע (ועל כן מחשב קוונטי) יכולים לחשב בן רגע (ואני לא רוצה להכנס לפרטים).

כאן בא הקטצ', איך אפשר לבדוק שהטבע באמת מחשב את כל הדברים המופלאים הללו? אם הטבע ענה 42 איך נדע שזו התשובה הנכונה תוך שימוש רק בכלים הנחותים שלנו? בכל אופן נתנו תשובה טובה אך לא מלאה לסיפור הזה. בהנחות פיסיקליות סבירות (לדעתנו?) ניתן לבדוק את נכונות מכניקת הקוונטים גם אם לא ניתן לעשות לתהליך סימולציה במחשב.

בכל אופן, סקוט אהרונסון שהוא פרופ' צעיר ב-MIT הציע לפני זמן מה פרס בן 25$ דולר למי שיפתור בעיה קרובה שענינה אותו. הוא הציע את הפרס בעיקר כדי לצחוק (לדעתי) על פרס בסך 25,000$ על בעיה שלדעתו של סקוט (וגם שלי) מענינת בעיקר את , בכל אופן לא כל כך חשובה.

לענינו, הצגתי את המאמר (בפוסטר) בכנס בארה"ב לפני חצי שנה וגם סקוט היה שם. נראה לי שאבינתן (דרך אגב מזל טוב לאבינתן) סיפר לי על קיום הפרס וניסיתי לגבות אותו ללא הצלחה יתרה. הזמן זרם לו לאיטו פחות או יותר ולפני חודש וקצת (בערך בזמן שהתחלתי לכתוב את הפוסט זה...) סקוט הכיר בכך שאנחנו וגם חברה אחרים שהוכיחו תוצאה דומה באופן אחר זכאים לפרס שלו. הם זכו ב15$ ואנחנו ב12$ (בגלל התכחמות של נותן הפרס).

זהו אז הנה הפרס שלי 4$ תמימים!

נ.ב.
עוד דבר שעושים עם פוסטרים זה למחזר אותם. זה מאוד מקובל. הצגתי את אותו הפוסטר ביום הפקולטה ושם להפתעתי הרבה קיבלתי ציון לשבח מבית הספר להנדסה ומדעי המחשב. מקורות יודעי ח"ן סיפרו לי שהפרס (אם יהיה כזה) לקנית לכל היותר מספר חד ספרתי של גלידות. מרוב התרגשות שכחתי לברר האם מדובר בארטיק קרח או במגנום אגוזים. כך או אחרת, בנתיים לא ראיתי מזה גרוש.


2 תגובות: